Tijdens dit congres bezoekt u in twee rondes een deelsessie. Bij uw aanmelding kunt u voor iedere ronde een voorkeur en een reservekeuze opgeven. U heeft keuze uit 12 en 11 verschillende deelsessies.
1.VVE-beleid verrijken met opbrengstgericht werken
Heleen Versteegen, adviseur en trainer, Sardes en Pasha Elstak, projectleider Opleiding en Scholing KVVE, Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling, Gemeente Amsterdam.
Opbrengstgericht werken is een belangrijke nieuwe impuls om te werken aan de kwaliteit van VVE. Het onderwijs heeft ervaring met deze manier van cyclisch werken, maar opbrengstgericht werken met jonge kinderen vraagt om een andere aanpak.
In de deelsessie gaan wij in op wat opbrengstgericht werken met jonge kinderen zo speciaal maakt en wat het kan opleveren voor het gemeentelijk VVE-beleid. De Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Amsterdam, heeft de pilot Kwaliteitsaanpak Voor- en Vroegschoolse Educatie (KVVE) opgezet om deze manier van werken op een gedegen manier te laten landen bij scholen en voorscholen. Wat zijn belangrijke ingrediënten voor implementatie en wat is de rol van de gemeente in het proces?
2. De Brede School Academie in Utrecht: een bijzondere doelgroep voor talentontwikkeling
Drs. Kees Broekhof, senior adviseur en trainer, Sardes en Arjen Scholten, projectleider Brede School Academie Utrecht.
De Brede School Academie (BSA) in Utrecht is een naschoolse voorziening waar getalenteerde leerlingen extra taalonderwijs krijgen. Het gaat om kinderen met een sterke motivatie en redelijke scores, maar die door een beperkte beheersing van de Nederlandse taal er niet in slagen hun leertalent volledig te ontwikkelen. In de BSA krijgen deze kinderen, afkomstig uit groep 6, 7, 8 en de brugklas, twee keer per week 2,5 uur extra taalonderwijs in een stimulerende leeromgeving. De BSA is een groot succes, bij kinderen en bij ouders. Van een tijdelijk project in een wijk is het uitgegroeid tot een structurele gemeentelijke voorziening. In deze workshop lichten we de kenmerken en selectie van de doelgroep toe en laten we zien met welk programma we deze leerlingen een stap verder krijgen in hun ontwikkeling.
3. Passend Onderwijs en Jeugdzorg: Schoolteams, een oplossing
Gerrit van der Wende, Brabant Youth Academy en Loes Schalken, Aloysiusstichting.
Als antwoord op het voorkomen van schooluitval en uitsluiting van kwetsbare leerlingen biedt het Schoolteam begeleiding in de eigen leefomgeving van de leerling. De begeleiding is generalistisch van aard omdat de teams multidisciplinair handelen vanuit expertise op het gebied van psychosociale- en gedragsproblemen (smw en jeugdzorg), in combinatie met leerproblemen (ambulante onderwijsbegeleiding). De begeleiding is dan ook gericht op het versterken van eigen krachtsystemen: leerling, ouders en de school. De zorg wordt niet overgenomen, maar aanwezige capaciteiten van de leerling, zijn ouders en de school, worden benut en versterkt.De effectiviteit wordt vergroot door brede inzet van expertise in de verschillende leefgebieden en door accuraat en preventief handelen door de fysieke aanwezigheid van het team in de school. Het geheel sluit aan bij de visie van Passend Onderwijs en Transitie Jeugdzorg om zorg en onderwijs dichter bij elkaar te brengen en hulp voorliggend te verlenen, waar het voorliggend kan.
4. Onderwijsbeleving van jongeren; onderzoek als middel tot kwaliteitsverbetering
Drs. Olga Abell, onderzoeker en trainer, Sardes en Allard Piepenbrock, verandermanager jeugd(zorg), onderwijs, verzuim en veiligheid.
De manier waarop jongeren het onderwijs beleven speelt –naast andere factoren– een belangrijke rol bij het slagen of falen in hun weg naar een zelfstandige maatschappelijke positie. Sardes deed onderzoek naar de onderwijsbeleving van jongeren op drie scholen voor voortgezet onderwijs en één ROC, alle vier gevestigd in Amsterdam Zuidoost. In deze presentatie vertellen wij u over de opzet van het onderzoek, over de resultaten en over de implicaties voor praktijk en beleid in Amsterdam Zuidoost.
5. Zelfredzaamheid centraal in duurzamer leerlingenvervoer
Carolien Aalders, specialist Leerlingenvervoer en eigenaar van Carolien Aalders Training & Advies in Leerlingenvervoer en Sjak Rutten, onderwijsadviseur.
Uit onderzoek van Sardes blijkt dat veel gemeenten van de verantwoordelijkheid voor leerlingenvervoer af willen. Maar de samenwerkingsverbanden passend onderwijs staan niet te springen om het leerlingenvervoer over te nemen. Intussen zijn er steeds meer initiatieven om leerlingenvervoer duurzamer te maken en te investeren in het vergroten van de zelfredzaamheid van kinderen.
Sjak Rutten licht het onderzoek toe. Carolien Aalders (Carolien Aalders Training & Advies in leerlingenvervoer) gaat in op mogelijkheden en bestaande praktijkvoorbeelden om meer kinderen zelfstandig te laten reizen.
6. Opbrengstgericht werken in brede school en IKC
Drs. Frank Studulski, senior adviseur, Sardes / Kenniscentrum Kindcentra
De tijden veranderen en ook de brede school en het ikc komen in een ander daglicht te staan.
De brede school is geen object, maar een manier van werken. Maar gemeenten en schoolbesturen stellen steeds dwingender de vraag: wat levert het op? Het gemeenschapsgeld moet goed worden besteed. Het is dan verstandig om doel en middel goed te onderscheiden; brede school en ikc zijn ook twee verschillende werkwijzen. Uit onderzoek en praktijk weten we dat er werkwijzen zijn die meer opleveren en die wel passen binnen de brede school. In deze deelsessie schetsen we het nieuwe perspectief voor de brede school en het ikc, waarbij opbrengstgericht werken wordt gevraagd.
7.Toekomstige bekostigingsarrangementen van het onderwijsachterstandenbeleid
Dr. IJsbrand Jepma, coördinator onderzoek bij advies- en onderzoeksbureau Sardes.
De overheid wil een toekomstbestendig en effectief onderwijsachterstandenbeleid in het primair onderwijs. De administratieve lasten van schoolbesturen en scholen en de onrechtmatige toekenning van financiële middelen zullen daarbij in de ban moeten worden gedaan. Wie kan daarom het beste de budgethouder zijn? Op basis van welke bekostigingsprincipes? En moet de bestedingsvrijheid aan banden worden gelegd?
Deze deelsessie besteedt aandacht aan de keuzen en afwegingen die grote consequenties kunnen hebben voor de bekostiging van het onderwijsachterstandenbeleid van gemeenten.